Hud, 117

Ayat 117 Hud menyebut, Dan Tuhanmu tidak sekali-kali hendak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya, selagi mereka sentiasa memperbaiki keadaan sesama sendiri. bermaksud Allah tidak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya. Ertinya kezaliman-kezaliman penduduk sesebuah negeri tidak menyebabkan negeri itu binasa.

Dalam ayat 30 al-Baqarah menyebut, Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan),  Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.

Jawapan balas Allah itu menggambarkan sesuatu kezaliman itu hanya merupakan episod-episod sementara, yang menjadi asas untuk membina peradaban.

Ungkapan dengan sebab kezaliman penduduknya itu boleh difahami sebagai penegasan bahawa kezaliman itu sendiri bukanlah sebab mutlak untuk kebinasaan sesuatu negara. Allah mengatur perjalanan sejarah manusia dengan hikmah yang lebih besar, termasuk menjadikan kezaliman hanya sebagai ujian atau peringatan yang akhirnya membawa kepada perbaikan dan pembangunan peradaban.

Ayat 30 al-Baqarah adalah ayat tentang khalifah. Ayat ini mengisyaratkan bahawa manusia, sebagai khalifah, diberikan amanah untuk mentadbir bumi dengan kebijaksanaan. Namun, Allah juga mengetahui bahawa manusia akan melakukan kezaliman dan pertumpahan darah. Hal ini tersirat dalam dialog para malaikat, tetapi Allah menjawab dengan pengetahuan-Nya yang lebih luas, Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.

Ini menunjukkan bahawa kezaliman atau kekurangan manusia bukanlah alasan untuk memusnahkan mereka, tetapi merupakan sebahagian daripada perjalanan sejarah yang membawa kepada pembangunan peradaban. Kezaliman adalah episod sementara yang, dengan izin Allah, boleh menjadi titik permulaan bagi perubahan ke arah kebaikan.

Kezaliman Sebagai Asas Perubahan

Ujian dan Peringatan: Kezaliman yang berlaku dalam masyarakat adalah menjadi pendorong manusia menyedari kesalahan mereka, sekali gus menggugah manusia kembali kepada kebenaran. Dalam sejarah, kezaliman yang meluas biasanya memunculkan tokoh-tokoh reformasi dan pergerakan islah (pembaikan) yang membawa perubahan besar dalam masyarakat.

Pemurnian Masyarakat: Kezaliman boleh menjadi pemangkin untuk memperbaiki struktur sosial. Misalnya, kezaliman yang menindas golongan lemah mungkin mencetuskan usaha keadilan sosial, seperti penubuhan undang-undang yang lebih adil atau pengagihan sumber yang lebih seimbang.

 

Perkembangan Peradaban: Sejarah manusia menunjukkan bahawa peradaban sering berkembang selepas melalui fasa kezaliman atau kekacauan. Fasa ini mungkin menjadi asas untuk pembelajaran dan pembangunan nilai-nilai kemanusiaan yang lebih tinggi.


Allah Tidak Membinasakan Negeri Tanpa Alasan.

Allah tidak menghukum sesuatu kaum hanya kerana kezaliman mereka, selagi masih ada usaha islah atau ruang untuk perubahan. Ini bermakna, kezaliman manusia itu sendiri bukanlah penyebab langsung kebinasaan mereka. Sebaliknya, kebinasaan berlaku apabila:

Kezaliman Mencapai Puncaknya: Ketika kezaliman menjadi sistemik dan disertai dengan keangkuhan yang menolak peringatan Allah, maka kebinasaan boleh terjadi. Contohnya adalah kaum ‘Ad, Thamud, dan Firaun.

Tidak Ada Lagi Islah: Selagi ada individu atau kumpulan yang berusaha memperbaiki keadaan, negeri itu masih diberi peluang. Ini mengingatkan kita tentang pentingnya peranan individu dan masyarakat dalam mencegah kezaliman.

 

Hikmah yang Tersirat

 

Kezaliman Sebagai Sebahagian dari Ujian Kehidupan: Kezaliman yang berlaku menjadi episod penting dalam perjalanan manusia sebagai khalifah. Ia menguji keupayaan manusia untuk bangkit, memperbaiki diri, dan mencipta peradaban yang lebih baik.

 

Rahmat Allah Mendahului Murka-Nya:
Ayat ini menunjukkan bahawa Allah Maha Penyayang dan tidak tergesa-gesa menghukum manusia atas kesalahan mereka. Selagi ada harapan untuk perubahan, Allah akan menangguhkan azab.

 

Peranan Khalifah dalam Menghadapi Kezaliman: Dari perspektif kekhalifahan, manusia sebagai khalifah bertanggung jawab untuk memastikan bahawa episod-episod kezaliman tidak berlanjutan, tetapi menjadi asas untuk membina masyarakat yang adil dan makmur.

 

Kesimpulan

Kezaliman hanyalah episod sementara yang menjadi asas untuk membina peradaban, ini selari dengan konsep kekhalifahan. Allah tidak membinasakan sesebuah negara secara terburu-buru, kerana perjalanan manusia di dunia adalah ujian untuk memperbaiki diri dan masyarakat. Ayat 117 Hud dan ayat 30 Surah al-Baqarah saling melengkapi dalam menggambarkan hikmah Allah yang lebih besar dalam mengatur kehidupan manusia. Inilah yang tidak diketahui oleh para malaikat.

Pemahaman ini mengingatkan kita bahawa dalam menghadapi kezaliman, tugas kita adalah berusaha memperbaiki keadaan dan menjadikan setiap ujian sebagai peluang untuk membina masa depan yang lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan