Tidak semua ibadah akan diredai Allah swt. Sama ada ibadah khusus ataupun ibadah umum. Hal ini disebut dalam hadis tentang dialog antara Nabi Musa as dengan Allah swt.
Nabi Musa: Wahai
Allah, aku telah melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan
Engkau reda?
Allah
swt: Solat? Solat itu untuk
dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau terpelihara
daripada keji dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk
dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa?
Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu
untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.
Nabi
Musa: Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan Engkau reda ya Allah?
Allah
swt: Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu.
Itulah yang membuatkan Aku reda kerana ketika engkau membahagiakan orang yang
sedang susah Aku hadir di sampingnya.
Hadis ini menunjukkan dua contoh ibadah
khusus iaitu sembahyang dan puasa yang tidak diredai, dan satu
ibadah umum iaitu zikir. Tidak
diredai itu lantaran tujuannya ialah untuk faedah diri sendiri. Dengan kenyataan ini fahamlah
kita bahawa ibadah yang diredai adalah yang membawa faedah buat orang lain.
Bagaimanakah caranya untuk beribadah
yang membawa faedah
buat orang lain? Kita ambil zikir sebagai contoh. Setelah memahaminya kita boleh
gunakan untuk memikirkan pula caranya bagaimana melakukan ibadah sembahyang dan puasa yang diredai Allah swt.
Dalam hadis di atas ini menunjukkan
zikir itu tidak diredai Allah swt kerana tujuannya untuk
membuatkan hatimu menjadi tenang.
Memang jelas tujuan berzikir itu adalah untuk dirimu sendiri, sedikit pun tidak berrkaitan dengan orang lain.
Mengapakah
zikir sedemikian tidak diredai Allah swt? Kita lihat jawapannya dengan melihat
kembali tujuan asal Allah swt menjadikan kita, apadia? Ini berkaitan dengan konsep
kekhalifahan.
Ayat 30 al-Baqarah menyebut Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di bumi. Konsep kekhalifahan menjelaskan peranan utamanya adalah
mengurus alam ini, termasuk kehidupan manusia.
Khalifah adalah gelaran bagi
ketua agama atau raja bagi sesebuah negara (Islam). Misalnya Sayidina Abu Bakar adalah orang pertama
menjadi khalifah selepas kewafatan
baginda Nabi saw. Secara umum, khalifah
bermaksud pengganti kepada Nabi saw. Yang bermaksud bahawa khalifah dalam kontaks ini adalah jawatan pemerintah.
Namun terdapat juga
ayat-ayat al-Quran yang menggambarkan bahawa khalifah itu ialah manusia awam,
seperti yang disebut oleh ayat 129 al-Araf, yang menyebut Mudah-mudahan Tuhan kamu akan membinasakan musuh kamu dan menjadikan kamu khalifah di bumi. Jawapan ini menunjukkan
seseorang khalifah itu adalah dari
golongan manusia awam. Demikian juga yang disebut oleh ayat 14 surah Yunus yang
menyebut ertinya Kemudian Kami jadikan
kamu (wahai umat Muhammad) khalifah-khalifah di bumi menggantikan mereka yang telah dibinasakan itu.
Soal
kekhalifahan ini sedari awal lagi al-quran menyebut bahawa khalifah bukanlah sebagai jawatan pemerintah.
Ayat 30 al-Baqarah menyebut ertinya, Sesungguhnya
Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Namun malaikat
mempersoalkan, Adakah Engkau (Ya Tuhan
kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan
(berbunuh-bunuhan). Frasa kata menumpahkan
darah menggambarkan orang itu
ialah manusia awam.
Mungkin
akan ada orang menimbulkan persoalan misalnya adakah semua manusia? Atau adakah
syarat-syarat tertentu untuk dijadikan khalifah?
Terdapat beberapa ayat al-Quran yang menyebut mereka adalah orang-orang yang
diberi kelebihan tertentu. Apakah kelebihan-kelebihan itu?
Antaranya seperti yang
disebut oleh ayat 165 al-Anam, dan meninggikan setengah kamu atas
setengahnya yang lain beberapa darjat. Darjat apakah yang dimaksudkan itu? Mengikut ayat 69 al-Araf ialah kudarat tubuh
badan. Ayat
ini menyebut, dan Allah telah menambahkan
kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian
tubuh kamu.
Ayat ini juga menyebut, Maka kenanglah akan nikmat-nikmat
Allah supaya kamu berjaya. Ini menggambarkan kelebihan kudrat tubuh badan itu sebagai nikmat Allah. Apabila Allah menyeru Maka kenanglah bermaksud menggunakannya,
dalam kontak ini ialah untuk peranan sebagai khalifah.
Kekuatan tubuh badan itu adalah sebahagian
daripada darjat kelebihan. Maka apa jua kekuatan yang lain yang ada pada
sekujur badan kita adalah sebahagiannya lagi. Misalnya kekayaan, keintelekan.
Justeru seseorang manusia yang mempunyainya adalah wajib menjalankan
tanggungjawab sebagai khalifah. Allah swt melihatnya sebagai antara orang-orang
yang layak menyandang tugas khalifah. Justeru tidak boleh dinafikan bahawa apa
jua nikmat yang Allah swt berikan adalah antara kelebihan darjat yang disebut oleh ayat 165 al-Anam itu.
Dengan demikian gelaran
khalifah itu tertanggung kepada sesiapa sahaja yang mempunyai kelebihan:
ü kudrat tubuh badan,
ü kelebihan intelek,
ü kekuasaan,
ü harta, dan
ü seumpamanya.
Antara
darjat kelebihan yang nyata ialah kekayaan harta, pangkat dan intelek. Justeru
kelebihan ini harus dikenang juga.
Malangnya berapa ramai orang yang mempunyai kelebihan intelek seperti PhD, dan
keilmuan yang lain itu menyedari bahawa dirinya adalah seorang khalifah
mengikut kontak di atas ini, harus menggunakannya untuk maslahah manusia dan
alam keseluruhannya.
Nikmat-nikmat Allah juga digambarkan oleh ayat
74 al-Araf yang menyebut, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu
mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-gunungnya
untuk dijadikan rumah. Ini adalah kemudahan
yang berkaitan dengan infrastruktur tempat tinggal. Allah juga menyeru, Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu
bermaharalela melakukan kerosakan di bumi. Dari sudut qiyas, kemudahan itu
meliputi juga yang berkaitan dengan unsur-unsur untuk kelangsungan hidup
seperti air, udara, tumbuhan dan haiwan. Jadi selain kekuatan tubuh badan kelebihan darjat itu ialah
kuasa pemerintahan.
Jadi kelihatannya seseorang khalifah itu lebih dimaksudkan kepada
manusia biasa yang mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu. Ini bertepatan
dengan maksud ayat 30 al-Baqarah. Syaratnya ialah jika menggunakannya untuk
membela orang yang lebih rendah darjatnya.
Tugas khalifah
Ayat-ayat di atas itu secara tidak langsung menggambarkan tugas dan tanggungjawab seseorang khalifah. Misalnya Maka kenanglah yang disebut oleh ayat 69 al-Araf, ayat 74 al-Araf itu bermaksud seruan menggunakannya untuk jihad di jalan Allah swt, iaitu untuk membela nasib orang-orang yang lebih rendah darjatnya.
Antara lain lagi ialah
tanggungjawab menjaga alam sekitar. Ini disebut oleh ayat 74 al-Araf. Dengan kata lain ialah menjaga bumi ini dan segala kandungannya. Ini
menggambarkan situasi kehidupan di dunia ini.
Dengan ayat-ayat di atas juga Allah
mengingatkan kesemuanya itu adalah ujian bagi mereka yang mempunyai kelebihan
tersebut.
Jadi kelihatannya objektif utama kepemimpinan
seseorang khalifah ialah untuk
membina iklim kehidupan yang sejahtera,
bahagia dan memuaskan di bumi buat manusia dan makhluk sekalian alam. Seperti
yang telah disebut sebelum ini, sasarannya pula buka manusia sahaja tetapi juga
makhluk sekitaran sama ada yang hidup atau yang tidak hidup. Alasannya ialah
kerana kesejahteraan manusia bergantung juga kepada kesejahteraan makhluk itu
tadi.
Sebagai persediaan menjadi khalifah, Allah swt mengurniakan manusia dengan akal
yang mampu berfikir, agar manusia mampu meneroka segala isi alam ini untuk
ikhtiar hidupnya. Dengan akalnya yang bersifat kritis dan kreatif itu mampu
pula merobah sumber-sumber alam yang semulajadi ini menjadi sesuatu yang baru.
Yang lebih penting lagi untuk disedari ialah dengan akal menjadikan manusia
mampu membezakan antara yang salah dengan yang benar, yang cantik dengan yang
buruk. Tidak seperti haiwan yang akalnya hanya untuk menerbitkan naluri
makan-minum, berkelamin dan beranak sahaja selaras dengan yang telah
ditentukan-Nya.
Setiap orang Islam hanya diwajibkan mendirikan empat ibadah
sahaja iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji, tiada yang lain lagi. Logiknya,
inilah ibadah-ibadah yang dijadikan asas bagi membentuk keperibadian seseorang
khalifah. Jadi, empat ibadah dalam Rukun Islam itu adalah bertujuan mengasuh
manusia bagi melayakkannya menjadi khalifah.
Jadi, sebagai tiang agama, sembahyang itu adalah
asasnya. Kemudian disempurnakan lagi dengan ibadah-ibadah yang lain, sama ada
ibadah khusus atau ibadah umum.
Adakah
sembahyang, puasa dan zikir kita sudah menyumbang kepada membina sikap
kekhalifahan itu.
Tentu tidak berlebihan untuk mengatakan
bahawa inilah antara sebab-sebab ibadah sembahyang kita tidak diredhai Allah
swt, zikir kita tidak diredhai Allah swt, puasa kita tidak diredai Allah swt.
Sembahyang kita sah tetapi tujuannya
tidak kesampaian. Jika ada tujuannya sekalipun, Allah swt menghendaki yang
membawa faedah buat orang lain,
sejajar dengan tujuan-Nya menjadikan manusia sebagai khalifah. Bukan untuk faedah diri sendiri.
Konsep berzikir
Bagaimanakah caranya menjadikan ibadah zikir yang membawa faedah buat orang lain? Pertama sekali tujuan berzikir itu harus diperbetul.
Dari awal lagi Allah
swt menghendaki kita hidup dalam keadaan sentiasa mengingati-Nya. Kedudukan ini disebut
oleh ayat 56 az-Zariyat. Antara lain lagi ialah ayat 152 al-Baqarah yang menyebut,
Oleh itu ingatlah kamu kepada-Ku.
Cara mengingati-Nya
disebut oleh ayat 41 al-Ahzab yang menyebut, …ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang
sebanyak-banyaknya, ayat 200 al-Baqarah menyebut, …hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah. Ayat-ayat
inilah yang menjadi asas amalan berzikir, iaitu menyebut-nyebut
nama Allah swt.
Biasanya orang
berzikir adalah dengan melafazkan kalimah-kalimah allahu akbar, subhanallah,
alhamdulillah, dan sebagainya. Ini adalah kalimah-kalimah yang berkaitan
dengan sifat-sifat Allah: allahu akbar itu mengakui bahawa hanya Allah
yang Maha Besar, subhanallah sebagai pengakuan yang bermaksud Maha Suci
Allah, alhamdulillah sebagai tanda pujian dan kesyukuran buat Allah swt.
Lafaz
kalimah-kalimah itu biasanya dilakukan dalam jumlah sehingga 33 kali, 100 kali
seusai menunaikan sembahyang seperti yang disebut oleh ayat 103 an-Nisa’.
ketika bertahlil dan sebagainya. Lafaz yang berulang-ulang kali ini dilihat
sebagai satu bentuk latihtubi, dan jika dilakukan dengan kesedaran akan tujuannya, diharap
akan memberi kesan kepada sikap pengamalnya, iaitu sikap mengingati Allah swt. Jadi, Zikir adalah satu bentuk
latihtubi yang objektifnya adalah mengingati-Nya.
Sejajar dengan tuntutan ayat 56 az-Zariyat itu
tadi, kita diseru agar sentiasa
mengingati-Nya dalam semua keadaan. Hal ini disebut oleh ayat 191 ali-Imran
yang menyebut, …dan mengingati Allah
semasa mereka berdiri, dan duduk dan
semasa mereka berbaring mengiring.
Jadi berzikir itu adalah satu caranya
menanamkan kesedaran sentiasa
mengingati-Nya.
Mengingati
Allah swt
boleh menjadi sebagai alat untuk mencegah
kemungkaran. Misalnya, seseorang yang hendak melakukan sesuatu kerosakan
atau kemungkaran akan membatalkannya sebaik sahaja dia ingat akan Allah swt. Pendek kata dia sudah dikuasai oleh ayat-ayat
di atas ini.
Orang-orang yang masih tergamak melakukan
sesuatu kemungkaran atau kebobrokan itu adalah tandanya dia melupakan Allah.
Misalnya seperti yang disebut dalam kitab iaitu mencela orang munafik.
Melupakan Allah swt secara sengaja adalah dikira melanggar tuntutan ayat 56
az-Zariyat. Berdosa.
Apalah ertinya berzikir dan berwirid
menyebut-nyebut nama Allah atau sifat-sifat-Nya jika kita masih menyimpan ruang
untuk melupakan Allah swt? Hal ini berkaitan dengan ayat 142 an-Nisa’. Inilah
sebabnya Allah swt tidak meredai zikirnya.
Dengan demikian maka sedarlah kita bahawa konsep mengingati Allah itu adalah menjadi alat yang mencegah kemungkaran. Inilah faedah yang dirasai oleh orang lain dari zikir kita. Zikir kita diterima Allah swt.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan