Selasa, 15 Disember 2020

Konsep Zikir

Tidak semua ibadah akan diredai Allah swt. Sama ada ibadah khusus ataupun ibadah umum. Hal ini disebut dalam hadis tentang dialog antara Nabi Musa as dengan Allah swt.

Nabi Musa:   Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau reda?

Allah swt:     Solat? Solat itu untuk dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau terpelihara daripada keji dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.

Nabi Musa:   Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan Engkau reda ya Allah?

Allah swt:     Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yang membuatkan Aku reda kerana ketika engkau membahagiakan orang yang sedang susah Aku hadir di sampingnya.

Hadis ini menunjukkan dua contoh ibadah khusus iaitu sembahyang dan puasa yang tidak diredai, dan satu ibadah umum iaitu zikir. Tidak diredai itu lantaran tujuannya ialah untuk faedah diri sendiri. Dengan kenyataan ini fahamlah kita bahawa ibadah yang diredai adalah yang membawa faedah buat orang lain.

Bagaimanakah caranya untuk beribadah yang membawa faedah buat orang lain? Kita ambil zikir sebagai contoh. Setelah memahaminya kita boleh gunakan untuk memikirkan pula caranya bagaimana melakukan ibadah sembahyang dan puasa yang diredai Allah swt.

Dalam hadis di atas ini menunjukkan zikir itu tidak diredai Allah swt kerana tujuannya untuk membuatkan hatimu menjadi tenang. Memang jelas tujuan berzikir itu adalah untuk dirimu sendiri, sedikit pun tidak berrkaitan dengan orang lain.

Mengapakah zikir sedemikian tidak diredai Allah swt? Kita lihat jawapannya dengan melihat kembali tujuan asal Allah swt menjadikan kita, apadia? Ini berkaitan dengan konsep kekhalifahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan